BAHAN SERMON JAMITA TU
MINGGU XIII DUNG TRINITATIS, 2 SEPTEMBER 2012
JAKOBUS 1:16-27
GABE PANANGINANGI DOHOT
SIULAHON HATA NI TUHAN I
1.
Konsisten: Saurdot do hadirion
dohot pambahenan ni Debata, ndang hea ro sian Debata angka na roa, alai holan
na denggan do. Jotjot do sala hita mangalapati angka na masa di ngolunta.
Isarana molo madabu jolma tubagasan pangunjunan ndang sian Debata ro
pangunjunan I (ay 18), alai sian roha ni jolma I do na mangoloi hisap ni rohana
gabe madabu ibana tu pangunjunan. Sian si bolis jala ibana do na patupahon
pangunjunan tu jolma, atik pe diboto jala “diloas”
Debata jolma I unjunan ni si bolis. Marhite turpuk on dipaandar do tu hita, ia
Debata tongtong do “konsisten” na so olo muba do hadirionNa, Debata parholong
niroha do Ibana, sian Ibana do saluhut angka na denggan, nasa ulibasa na
mauliutus. Godang angka na denggan, nasa ulibasa na maulitus na dipasahat
Debata tu hita, jala saluhutna angka na denggan I patubuhon lasnirohanta na so
boi dilehon portibion, lumobi ma nasa ulibasa na mauliutus, ima silehonlehon ni
Debata na so tama, jala naso talup hita manjalo alai diloas Debata hita
manjalo. Di ngoluon ndang habilangan hita nadenggan natajalo sian Debata, ndang
na ala ni hagogoonta umbahen di lehon Debata tu hita nasa uli basa namauliutus
alai holan ala ni asi ni rohaNa sambing do. Dilehon do tu hita ngolu, gogo,
roha, tingki parasian dohot ragam ni angka pasupasu pardagingon dohot
partondion. Marhite pambahenan ni Debata, gabe tarsunggulma tu rohanta jotjot
do hita marhahurangan di ngolunta, isarana molo tapatupa angka ulaon na
denggan, hape ndang tulus, jala bulus hita mangulahon I, ai sipata gumodang do
manuntut hita sian na tapasahat i, martingki do hita mangulahon na denggan,
jotjot do hita ndang konsisten di hata dohot pambahenan. Boi do muba hatanta
nang pambahenanta saonari dohot tu ari
marsogot.
2. Dipaingot do marhite turpuk on sikap na denggan di halak
naporsea I ma:
v Manangihon: Ganup jolma, girgir ma ibana mananginangi,
bangkol ma ibana mangkatai, lapatanna ingkon gumodang do jolma i mangangihon
sian na manghatai, ndang mandok ndang ringkot mangkatai. Molo girgir
manangnangi ingotonta ma pandohan“Diam itu adalah emas” unang “masuk kiri
keluar kanan, masuk kiri keluar kiri”, alai gabe manangihon secara empaty (=mendengar dengan utuh)
Molo didok bangkol mangkatai, lapatanna ingkon jamot do jolma manghatahon
hatana, unang “asbun”(asal bunyi) unang holan manihasi (holan mengkritik), unang
holan hata bura ro sian pamanganna,Paulus
mandok “Sai tong ma lambok hatamuna, songon na siniraan, asa botoonmuna alus na
patut tu ganup jolma (Kol 4:6).
v Kecerdasan emosional:Unang
parmuruk, Memang
marasing do hadirion (sifat-sikap) ni sasahalak jolma, adong do bangko ni jolma
mura muruk (darting), adong do ala na binahen, jala ganup do jolma boi muruk. Bangkol
ma tarrimas, lapatanna unang muramura muruk, ai manang aha pe ulaon molo
mardongan muruk do pasti ndang denggan ujungna, ndang na mandok ndang boi muruk,alai
molo muruk ingkon muruk holongma, ai Debata sandiri pe tarimas do tu bangsoNa
marhite holongNa. Sasintongna sian segi medis molo muruk hita gumodang do hita
rugi ndanda halak na asing, ai godang do jolma ala so boi di kontrol emosi
ujungna gabe sahat tu S3 (stres,stroke-Stop)
v Transformasi: Mambolongkon nasa na roa dohot hajahaton, I do
hataridaan ni angka naung paubahon roha, I do “huria” namangolu dibagasan ngolu
naimbaru, holan angka na denggan do siboanon tu parsaoran dibagasan Tuhan I ai
marhite na rade mambolongkon na roa, marhite I do jolma boi pasahathon ngoluna
hibul tu Debata. Ingkon dibagasan lambok ni roha do jolma manjalo hata ni
Debata, asa suan jala mangolu hata ni Tuhan I dibagasan roha, ai margogo do
hata ni Tuhan I laho paluahon tondinta.
v Unang holan hata (NATO:No action talk only), alai manangihon dohot
mangulahon hata ni Debata, Hakristenan ndanda holan “agama” alai dohot do
“tindakan”(aksi), ndanda holan pananginangi di hata I, alai ingkon mangihut do
pangulaon dohot pambahenan (Jak 2:17). Somalna molo molo holan manangihon
jolma, mura do lupa, alai molo ditangihon jala di ulahon mintor maol do lupa.
v Religius:Ngolu hadaulaton (Ibadah)[1]
ingkon saurdot tu pangulaon, pangalaho, pangkataion siganup ari, ngolu na
marhadaulaton lambas do na hinanghamna, alai adong do tong secara khusus. Hadaulaton
na ias jala na so marlindang I ma patupahon ulaon parasi ni rohaon, I do
hataridaan huria na mangolu, huria na ber-diakonia
(mangurupi angka na mabalu, na so marama, so marina), laos dohot ma manjamothon
diri asa unang “terjerumus” tu ulaon hajahaton dohot haholomon. Paulus mandok “Jala
unang gabe sarombang hamu dohot portibi on; alai gabe imbaru ma hamu, dung muba
pingkiranmuna, asa tau hamu manimbangi lomo ni roha ni Debata, i ma na uli, na
hinalashonna dohot na sun denggan” (Rom 12:2).
BAHAN SERMON JAMITA
PARTANGIANGAN
5 Musa 4:1-2, 6-9
Haunduhon tu hata ni Debata tarida ma sian sikap:
1.
Mendengar dengan empaty: Lapatanna
manangihon sian saluhut roha (totalitas), ndang boi mardua roha, I do sikap
laho manangihon aturan dohot uhum ni Debata, marlapatan do I asa mangolu
bangsoNa dibagasan haunduhon/ketaatan(komitmen dan konsistensi) tu Ibana, I do
konsekuensi ngolu na dibagasan “perjanjian” maradophon Debata. I do joujou na mansai arga situtu sian Debata
tu bangsoNa Israel (Ibr:Syema Israel). Debata sitompa saluhut do Debata ni
Israel (montheisme), Dibagasan prinsip theokrasi (pemerintahan Allah), Holan
aturan dohot uhum na sian Debata do na berfungsi
mamboan ngolu na denggan,jala saluhut angka nilai-nilai moral, etika, ingkon
marsorminan tu aturan dohot uhum ni Debata.
Ala ni ma ringkot sikap manangihon
aturan ni Debata jala mangulahonsa, I do respon tu haluoan na sian Debata, I do
mual ni lasniroha. Nian sian ngolunta pe tarida do gombaran ni I, ai dua do
dilehon Debata sipareon laho manangihon, jala sada do simanghudap, lapatanna
asa gumodang do hita managihon sian na manghatai. Molo girgir hita mananginangi
gabe botoonta ma mandok sidohonon na
patut maradophon dongan, asa unang holan mangkatai hita jala ndang adong be
kesempatan laho manangihon hata ni dongan. Didok Tuhan Jesus do “Angka
hadengganon do dirungkari halak na denggan roha sian pangkal na denggan na di
bagasan rohana, jala na jahat do dirungkari halak na jahat roha sian na jat na
pineopna hian. Ai ia i na manggohi roha, matua i do dihatahon pamangan (Luk
6:45). Sian
pangkataion dohot aha na ni dok ni jolma boi do botooan hadirionna. Boi sega
parsaoran marhite “hata”, sega hadirionta (Yak 3:6), boi do tersinggung dongan
molo sai tadok hata na mambahen sogo ni roha ni dongan, I do umbahen didok
umpama Batak “Ni arit lili bahen bambaba,
jolo nidilat bibir asa nidok hata” lapatanna jolo denggan do pingkiran
hataniba, ipe asa nidok. Didok di Poda
“Manang ise na mamompomi pamanganna, i do na mangaramoti hosana, alai
manang ise na pangangang bibirna, hamagoan do ujungna (Poda 13:3), ala ni
ringkot ma hatanta “hata na pangoluhon” unang “hata na pamatehon”. Hata ni
Debata do hata na pangoluhon asa mangolu hita; marlapatan do aturan dohot uhum
I gabe siparorot, laho manjamothon asa unang marmara bangsoNa i, asa mangolu
bangsoNa I dibagasan ruhutruhut na denggan
2.
Konsisten: Ndang ambaan jala ndang jadi
oruon: ndang pola dipangido Debata persetujuan sian bangsoNa i taringot tu aturan
dohot uhumNa, molo adong naeng manambai dohot mangorui nungnga hira naeng
mangganti posisi ni Debata hita disi.
3. Komitmen: Ingkon radotan do tona ni Jahowa. Ingkon adong do
aturan dohot uhum asa boi jolma i mangolu dohot denggan (harmoni). Dilehon Debata
do kebebasan di jolmai, alai ndada kebebasan na so adong aturanna. Ido
hataridaan ni jolma na mar-Agama, dohot mar-Tuhan ingkon bersifat mangaradoti
jala mamboan hadamean tu portibion, I do parbue ni hapistaran dohot hapantason.
Ramoti dirim jala parhamaol tondim:
Sahit ni jolma sai jotjot do lupa,isarana lupa marningot na denggan, lupa
mandok mauliate, lupa mangulahon tona dohot uhum. Sasintongna godang do angka
parsiajaran naingkon siputihan ni jolma sian pengalaman di ngoluna, laos songon
I do pengalaman ni bangso Israel disejarah ni haluaon nasida sian tano misir,
pengalaman di parhorsihan (=hira songon Sekolah padang Gurun). Didok angka na
pistar do “pengalaman adalah guru yang terbaik” hombar tusi ma ampit umpasa
Batak na mandok “mata guru roha sisean”, ndang diida mata alai diida roha. Sian pengalaman I do tubu panindangion, laos patubuhon
“haporseaon”.
4. Tanggungjawab
edukatif: Mangajarhon hata ni Debata tu sundut
naumposo (Didaskein[3],katekisasi[4]
dna) I do sada tugas pokok ni angka natuatua. Dimulana pangajarion taringot tu pambahenan ni Debata i ma tanggungjawab ni natoras (bnd 5 Musa
6:20-25), disi ma tarida fungsi ni natoras gabe songon ”malim” di tongatonga ni
keluarga. Ingkon tangkas do natoras
pabotohon (mengajarkan) tu angka ianakkonna
taringot tu pambahenan ni Debata
(Psalmen 78:3-7). Boha do nuaeng peran ni natoras di tongatonga ni
keluarga laho mangajarhon hata ni Debata? Adong
dope tingki di hita rap dohot keluarga rap martangiang? Rap manjaha hata ni
Debata?
[1] Kata ibadah
(threskos) berarti "terbiasa melakukan kegiatan keagamaan." Di dalam
konteks ini yang dimaksudkan ialah kehadiran pada kebaktian dan acara rohani
lainnya, seperti doa, kegiatan beramal dan berpuasa. Orang yang sangat teliti
melakukan semua ini tetapi di dalam kehidupan sehari-harinya tidak dapat
mengendalikan ucapannya menipu dirinya sendiri dan agama semu.
[3] Didasken: Menyampaikan pengetahuan
dengan maksud su-paya orang yang diajar itu
bertindak terampil (Mat. 4:23; 26:25; 1Tim. 4:11, dst)
[4] Katekein: Memberitakan, memberitahukan, mengajar dan memberi pengajaran
(Luk.1:24; Kis. 21:21, 24; Rm.2:17-18)